مقالات

وب اپلیکیشن چیست؟

همه ما با برنامه های تلفن همراه آشنا هستیم زیرا آنها در زندگی روزمره ما نقش برجسته ای دارند. منصفانه است که بگوییم اپلیکیشن ها زندگی ما را تغییر داده اند. تقریبا تمام جنبه های زندگی ما از کار تا تفریح و خرید تحت تاثیر اپلیکیشن ها قرار گرفته‌اند. اما وب اپلیکیشن ها هم به اندازه اپلیکیشن‌ های موبایل مهم هستند.

وب اپلیکیشن ها شامل مجموعه‌ای از خدمات و عملکردهای آنلاین هستند. کاربرد‌های وب اپلیکیشن‌ها بسیار گسترده هستند، حتی چیزی به اندازه پر کردن یک فرم تماس در یک وب سایت، استفاده از این فناوری را شامل می‌شود.

در ابتدا به توضیح این تکنولوژی می‌پردازیم تا شما درک کاملی از این که اینها چه کاری انجام می‌دهند و همچنین چگونه این کار  ها را انجام می‌دهند داشته باشید. تا با مطالعه این مقاله درک کاملی از وب‌ اپلیکیشن‌ها پیدا کنید. واضح است که برنامه های تحت وب در طیف گسترده ای از کاربردهای مختلف استفاده می شوند. آنچه روشن است، این است که آنها ممکن است برای ادامه کار و تجارت شما بسیار حیاتی باشند.

وب اپلیکیشن

وب اپلیکیشن

وب اپلیکیشن نوعی برنامه کامپیوتری است  که برای انجام طیف وسیعی از کارهای مختلف، از فناوری های آنلاین (از جمله مرورگرها) استفاده می کند. همانطور که قبلاً به طور مختصر در مورد آن صحبت کردیم، از این برنامه ها برای اهداف زیادی از جمله فروش آنلاین، سفارش غذا تا رزرو هتل و بلیط و… را استفاده میشود. البته یک وب اپلیکیشن ممکن است به سادگی فرم های تماس یک وب سایت یا ماشین حساب آنلاین باشد.

وب اپلیکیشن‌ها  با استفاده از اسکریپت های سمت سرور (به زبان های اسکریپت مانند PHP ، ASP و …) اطلاعات را بازیابی و ذخیره می کنند، در حالی که اسکریپت های سمت کلاینت (در JavaScript و HTML) اطلاعات مربوط به رابط کاربری را ارائه می دهند. این اطلاعات می توانند اشکال گوناگونی داشته باشند . همانطور که قبلاً ذکر کردیم، انواع متداول برنامه های وب شامل فروشگاههای اینترنتی  ، سیستم های مدیریت محتوا و فرم های آنلاین است.

از آنجا که وب اپلیکیشن ها همه کاره هستند، به افراد این امکان را می دهند که عملکردهای مختلفی را انجام دهند. برای مصرف کنندگان، این کاربرد ها شامل ثبت سفارش، ایجاد لیست خواسته ها و پرس و جو درباره محصولات یا خدمات، همه از طریق این نوع اپلیکیشن ها است. این برنامه ها همچنین به کارمندان امکان می دهد اسناد مختلف را به اشتراک بگذارن، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، پرونده ها را ویرایش کنند و در پروژه های مشترک با هم همکاری کنند. در عصر جدید کار از راه دور، این از اهمیت زیادی برخوردار است.

مزایای استفاده از وب اپلیکیشن ها چیست؟

 از مهمترین مزایای آنها می‌توان به کاهش هزینه های کسب و کار ها  و کاربران اشاره کرد. به این دلیل که به تعمیر و نگهداری کمتری احتیاج دارند و همچنین می توانند نیاز کمتری به رایانه داشته باشند (از نظر قدرت پردازش و غیره) به این دلیل این که پردازش در جای دیگری انجام می شود. آنها می توانند در مرورگرهای وب مانند فایرفاکس، سافاری و کروم در هر سیستم عاملی اجرا شوند که این باعث دسترسی بیشتر به آنها می شود. که یکی از مزایای اصلی این برنامه هاست که باعث می‌شود تا با دردسرهایی مانند سازگاری اپلیکیشن در سیستم عامل‌های مختلف مواجه نشوید.

برای سرویس هایی که برای استفاده نیاز به پرداخت اشتراک دارند وب اپلیکیشن ها بسیار مناسب هستند زیرا این برنامه ها از طریق پردازش ابری قابل استفاده هستند پس فقط کاربران بعد از پرداخت هزینه می‌توانند از آن استفاده کنند. چنین برنامه هایی نیازی به نصب روی حافظه دستگاه را ندارند زیرا دسترسی به آنها کاملا آنلاین است. بنابراین، کاربران می توانند در فضای ذخیره سازی صرفه جویی کنند و همچنین با دردسرهایی مانند نصب و به‌روزرسانی مواجه نشوند. همچنین هیچ مشکلی برای سازگاری وجود ندارد زیرا همه کاربران به یک نسخه دسترسی دارند.

مقایسه وب اپلیکیشن و وبسایت

صفحات وب استاتیک تنها برای ارائه اطلاعات در اینترنت هستند، هیچ گونه تعامل کاربر با کاربر مانند عضویت در لیست نامه های پستی وجود ندارد. با این حال، وقتی صحبت از وب اپلیکیشن می شود، هدف اصلی ورود و تعامل کاربر است. در اینجا، نگاهی به وب سایت و وب اپلیکیشن رضوانی (Rezvani)، یک تولید کننده اتومبیل بیندازید. وب سایت آنها مدل های مختلف اتومبیل را با مشخصاتشان به نمایش می گذارد. در حالی که  کاربر با استفاده از وب اپلیکیشن می‌تواند خودرو ها را شخصی سازی کند.

وب اپلیکیشن ها بیشتر برای تهیه ابزار یا حل مسئله ایجاد می شوند. پلتفرم هایی ارتباطی مانند Skype  و Gmail باشد یا فروشگاههای اینترنتی  مانند   digikala یا amazoonو حتی خدمات پخش و پخش مانند YouTube ، aparatیا Spotify. همه اینها یک هدف را تأمین می کنند و خدماتی مانند ارتباط، تعامل و سرگرمی را ارائه می‌دهند.

نمونه‌هایی از وب‌ اپلیکیشن‌ ها

از وب اپلیکیشن هایی که همه ما به صورت روزمره استفاده میکنیم میتوانیم از Facebook, Gmail, Trello, Google Drive نام برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *